post

Anne-Mari auttaa lihavuusklinikalla

Kehontunne-verkkokurssille osallistuva Anne-Mari esittäytyy:

” Hei, olen Anne-Mari. ikä 56 v, sairaanhoitaja, teen työtä Jorvin sisätautipoliklinikalla ylipainoisten potilaiden parissa.

Kehontunne- videoverkkokurssille lähden mukaan avoimin mielin. Olen nähnyt muutaman Armin videon ja ihastellut niissä Armin taipuisuutta ja kehon hallintaa, ehkä jotain sellaista.
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=MuEHq2CX2W0

Olen perusterve, ei säännöllisiä lääkkeitä. Harrastan jotain liikuntaa 3 – 4 kertaa viikossa 1 -1,5 tuntia kerrallaan. Viikonloppuisin vähän tuotakin pitempiä kävelyitä.
Olen normaalipainoinen Pituus 167 ja paino 65 kg. Takareidet ja yläselkä ovat ehkä haasteellisemmat kohdat kehossani.

Oman kehoni kanssa olen suhteellisen sinut ollut jo pidempään. En harrasta laihduttelua vaan yritän opetella syömään kulutukseni mukaan. Koska olen kova syömään, on hyvä ,että on löytynyt mukavia tapoja kuluttaa energiaa. Iän myötä haluaisin kuitenkin säilyttää lihaskuntoani ja ryhtiä sekä sopivasti joustavuutta – olen aina ollut aika jäykkä.

Työssäni haasteellisuutta on asiakkaitteni muuttunut kehokuva paljon laihtuneilla ihmisillä. Tärkeätä on, että ihminen oppisi näkemään itsensä realistisesti ja laiduttaminen ei menisi liiallisuuksiin. Toivon, että saisin kehontunne-kurssista vinkkejä laihduttajien kannustamiseen ja itsensä arvostamiseen.

Olin pääsiäisen jälkeen Suomi 100 hiihdolla Hetasta Haltille. Ahkioissa vedettiin omat ruuat ja tavarat tuntureiden poikki, yövyttiin teltoissa ja aikaa tähän käytettiin 8 päivää!

Nyt minulla on aikaa paneutua kehoni tuntemuksiin.
Palaan asiaan, kun etenen videoverkkokurssissa.

Hyvää kesän odotusta!”

Mukavaa Anne-Mari, että lähdit mukaan kurssille.

Älä epäröi laittaa kysymyksiä, jos niitä tulee kurssin edetessä. Toivottavasti koet uusia elämyksiä kurssin aikana!

Ja onnittelut vielä hienosta hiiihtosuorituksestasi.

Armi
armi@kehontunne.fi

Kehontunne.fi
https://kehontunne.fi/verkkokurssi/

Jaa tämä
post

Hyvinvoinnin lisäystä ylhäältä alas vai alhaalta ylös päin?

Minulla oli ilo ja kunnia tavata henkilöstön johtaja, joka julkisella toimialalla oli saanut mahtavia tuloksia henkilöstön sairauspoissaolojen vähenemiseen henkilökuntansa kanssa.

Kuuntelin hänen kertomustaan silmät ympyräisinä ja varmaan välillä suukin ihmetyksestä auki. En ollut koskaan kuullut vastaavaa, vaikka vettä on ehtinyt jo jonkin verran virrata Tammerkoskessa minunkin urani aikana.

No heillä kuitenkin oli päätetty toteuttaa asteittain suunnitelmallisesti  henkilöstölle henkilökohtaista ohjausta ja testausta, jotta varsin korkeatkin sairauspoissaolot saataisiin kuriin. Osallistuminen oli vapaaehtoista.

Suunnitelmallisuus

Pyydän huomioimaan sanat PÄÄTETTIIN ja SUUNNITELMALLINEN.

Usein yrityksissä sorrutaan pitämään vain jokin virkistys/tyky-päivä, kun sellaista joko vuosi odotetaan.

Pitkäntähtäyksen suunnitelma puuttuu ja turvaudutaan irrallisiin ”hauskoihin” juttuihin ja huokaistaan helpotuksesta, kun saatiin taas tämän vuoden keikka tehtyä.

Esimerkin voima

No heillä siis tapahtui niin, että kun ensimmäiset vapaaehtoiset aloittivat ja tuloksia alkoi tulla, toisetkin työntekijät kiinnostuivat. Katsottiin vähän olan takaa, mitä kaverit söivät lounaalla ja alettiin käyttää portaita hissin sijaan. Ei siis mitään tähtitiedettä, vaan pieniä käytännön asioita, kuten pitääkin.

Mitattavat säästöt

No sairauspoissaolot vähenivät 300 päivää kahdessa vuodessa. Työntekijöitä heillä on 70. Hei ajatelkaa, mikä säästö! Projektiin sijoitetut eurot tulivat monin verroin takaisin.

Ennaltaehkäisevien  toimien voimaa,  on jo toitotettu monta vuotta. Tajutaan kyllä henkilöstön terveyden merkityksen yrityksen tuloskuntoon.

”Yhtäköyttä-yhdistys”

Tässä tapauksessa johtaja oli terveydenalan osaaja. Hän näki juuri hienona asiana sen , että muut henkilökunnan jäsenet sparrasivat toinen toisiaan.  Syntyi  ”yhtäköyttä- yhdistys”.

Usein yritysjohtoa koulutetaan isolla rahalla ymmärtämään ennaltaehkäisevän toiminnan merkitys. Toteutus jää tekemättä, kun se nyt ehkä ei juuri ole itselle se kaikkein kiinnostavin juttu.

Mitä, jos aloitetaan kouluttamaan terveydenalan ammattilaisia lisää johtotehtäviin. Olisi kova paketti ; talouden- ja terveyden puolen hallitsija. Annetaan henkilökunnan itse motivoida ja opastaa toinen toisiaan hyvässä positiivisessa hengessä. Toki tähän tarvitaan se joku, joka antaa alkukipinän.

”Pururata auki”

Tärkeätä on vaikuttaa lyhimpään ”pururataan”, mikä sijaitsee korvien välissä. Kun tuo väylä saadaan auki, voi sanoa: ”ihmeitä ei ole, niitä tehdään”

Olin niin onnellinen tuosta tapaamisesta, vaikka en saanutkaan sinne myytyä omia vastaavia palvelujani, koska heillä oli jo hyvin asiat hoidossa.

Varmasti tästä tullaan vielä kuulemaan lisää ja toivottavasti saadaan muutkin yritykset heräämään vihdosta viimein.  Ennaltaehkäisevään työhön sijoitettu euro on aina tuottavampaa kuin sairauden hoito ja myös eettisempää.

Emme tarvitse enää lisää potilaita, vaan terveitä itsestään huolehtivia kansalaisia.

” Jos haluat arvioida, miten yrityksesi menestyi ennen, katso tilinpäätöstä. Jos haluat tietää, miten menestyt nyt, katso asiakkaitasi. Mutta jos haluat tietää, miten menestyt tulevaisuudessa, katso henkilökuntaasi.

Armi Lundán

sh, Method Putkisto Pilates- ohjaaja ja -opettaja

Hyvinvointivalmentaja

vilmankammen.fi

https://kehontunne.fi/verkkokurssi/

Jaa tämä
|
post

Mitä, jos Sinulla liikkuisi vain silmät! Osa 2.

 

Jos, et ole vielä lukenut osaa 1, löydät sen täältä:

Osa 1.

Soile on nyt käynyt läpi kehontunne-videoverkkokurssin hengitys osuutta. Soile kertoi, miten hän on kokenut harjoitteet.

”Kävin hengityksen läpi ja huomasin taas, että taidan hengittää aika pinnallisesti.Harjoitukset olivat hyviä ja helposti toteutettavissa,mutta pitäisi vaan tehdä niitä useammin.Hengitykseen en yleensä kiinnitä erityisemmin huomiota. Hengitys on mulle yleensäkin jotain, mitä vaan teen.

En kiinnitä siihen huomiota ellei ole flunssa tai muuten vaikeata hengittää. Hengitän sekä ulos että sisään suun kautta ja mielestäni on helppoa hengittää.

Koko kroppani on yleensäkin jännittynyt, joten myös varmaan hartiaseutu.

Palleaa en juurikaan käytä hengittäessäni. Välillä kuulemma vedän oikein syvään kuin huokaisisin.”

Hei Soile!

Jos lähdetään ensinnäkin siitä, miten suositellaan hengitettäväksi sisään. Sisäänhengitys tulisi tapahtua nenän kautta, jolloin nenän karvat ja ontelot huolehtivat siitä,että erilaiset epäpuhtaudet jäävät nenään eivät pääse keuhkoihin asti. Toki, jos kyseessä on esim. juokseminen, silloin happea tarvitaan enemmän ja voidaan silloin hengittää suun kautta sisään. Samaten nenän kautta hengittäessä hengitysilma lämpenee. Uloshengitys voidaan tehdä joko suun kautta tai nenän kautta.

Pallea on tärkein hengityslihaksemme. Sisäänhengityksessä pallean tulisi suuntautua kylkiä kohti, selkään ja hivenen kohti lantiota. Uloshengityksessä pallea rentoutuu ja se nousee kohti kurkunpääätä. Jos rintakehä on hyvin jäykkä, pallea ei pääse laajenemaan tarpeeksi sivulle ja näin hengitys jää pinnalliseksi.

Toki tärkeätä muistaa, että hengitystä ja sen suuntaa voidaan vaihdella riippuen siitä, mitä sillä haetaan.

Tuo huokaisu on keholle hyväksi, silloin kehon syvätkin lihakset rentoutuvat. Joten huokailuja Sinun kannattaa jatkaa 🙂

Toivon, että vietät enemmän vielä aikaa hengitysharjoitusten kanssa. Oikein suunnattu hengitys avaa rintakehän jäykkyyksiä, lievittää kipua,virkistää lymfakiertoa, rentouttaa ja alentaan stressiä. Hapekas veri virkistää kehoa ja antaa lisää energiaa.

Mukavia hengityshetkiä!

Armi

Armi@kehontunne.fi

https://kehontunne.fi/verkkokurssi/

Jaa tämä