fbpx

Spiraalistabilaatio SPS-metodi

Spiraalistabilaatio (SPS) on kehonhallinta – ja terapiamenetelmä, joka on osoittautunut tehokkaaksi erilaisten selkäkipujen ja ryhtiongelmien hoidossa, ennaltaehkäisyssä ja selän toiminnallisuuden parantamisessa.

Spiraalistabilaation avulla vahvistetaan syvien vatsalihasten toimintaa ja rentoutetaan selän pitkittäisiä ojentajalihaksia. Paineen väheneminen välilevyissä parantaa niiden aineenvaihduntaa sekä luodaan tilaa selkänikamien väliin.

Spiraalistabilaatio (SPS) -harjoittelussa käytetään menetelmään suunniteltuja vastuskuminauhoja. Liikkeet aloitetaan pystyasennossa ja siirrytään vähitellen yhden jalan harjoitteisiin. Vartaloa pidennetään ylöspäin spiraalimaisten lihasketjujen aktiivisella käytöllä.

Peruskurssilla harjoitellaan SPS perusliikkeet ja keskitytään selkärangan asennon ja ryhdin korjaukseen.
Spiral Stabilization -metodin harjoitteet soveltuvat:
● ryhdin korjaukseen
● selän toiminnallisuuden parantamiseen
● erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon, kuten akuutit ja pitkäaikaiset selkäkivut, skolioosi, välilevytyrä, spinaalistenoosi, spondylolisteesi
● nivelvaivojen hoitoon (olka-, lonkka-, polvi- ja nilkkanivelet)
● kehonhallinnan ja tasapainon parantamiseen
● kävelyn tekniikan ja koordinaation parantamiseen

Asiakkaan kommentti:”Hyvä apu selälle, mutta myös muille lihaksille. Selkeät rauhalliset ohjeet toistoineen. Tuntui kuin keuhkojen tilavuus tai hengityskapasiteetti olisi lisääntynyt. Erittäin hyvä, tulen suosittelemaan muillekin”

Laajalti menestynyt metodi on tšekkiläisen lääkärin Richard Smišekin yli 30 vuoden tulos selkäkipuisten hoidossa. Harjoitteet suoritetaan hyvin kevyellä vastuksella, hitaasti ja rauhallisesti hengityksen tahtiin, halliten liikkeen ja kehon linjauksen samaan aikaan.
Usein, passiivisesta tai yksipuolisesti kuormittavasta arjestamme johtuen, kehoomme muodostuu lihasepätasapainoja, jotka näkyvät selässä rangan normaalin kaarevuuden häiriöinä (toiminnallinen skolioosi) ja raajoissa voiman sekä hallinnan tunteen erona. On ensiarvoisen tärkeää tasoittaa nämä erot ennen harjoittelun siirtymistä edistyneemmälle tasolle. SPS-harjoittelulla voimme antaa keholle mahdollisuuden mukautua symmetrisesti.

Lähde: Smišek R., Smišková K. & Smišková Z. 2009. Spiral stabilization of the spine: treatment and prevention of back pain.

Näytetään kaikki 3 tulosta